“Na een eerste fase van kennismaking en van overdrachten, zijn we vol aan de slag gegaan”, vertelt Roel van Dijk, de nieuwe directeur van AVVN. “Dat langs de lat van vijf doelstellingen het bestuur in januari stelde. Deze gaan over dienstverlening aan de verenigingen die aangesloten zijn bij ons. Maar ook over verzekeringen, zichtbaarheid, het keurmerk, het behoud en de groei van leden en de academie.” Hieronder komen deze vijf pijlers terug.
1. Dienstverlening
Bemiddeling en juridisch advies Onafhankelijk adviseur Bert Griffioen gaat de leden van AVVN helpen met bemiddeling als er zich een conflict voordoet. Denk aan een conflict met een lid van jouw vereniging, een conflict met een derde partij of een conflict onderling in het bestuur. Roel: “Hij kan een luisterend oor bieden, partijen aan tafel krijgen of een gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Via deze bemiddeling kun je een juridisch traject voorkomen.”
Mocht je juridische advies of actie nodig hebben, dan kun je je ook laten bijstaan door de AVVN. “We hebben daarvoor een samenwerkingsverband gesloten met de Vereniging & Recht’’, aldus Roel. Via AVVN kunnen leden daar terecht. Niet alleen voor juridisch advies, maar ook om je bij te laten staan. Verder is vanaf 1 mei Peter Lems verbonden aan AVVN. Hij brengt ruime ervaring mee op het gebied van juridisch advies en heeft expertise in contracten, statuten, overeenkomsten, aansprakelijkheidsrecht en verenigingsrecht.
De eerste twee uren bij bemiddeling of juridische bijstand, zijn voor rekening van de AVVN. “Daarin vindt een inventarisatie van het probleem en een eerste advies plaats”, aldus Roel. “Daarna brengen de twee deskundigen hun kosten in rekening bij de vragende partij.”
Daarnaast breiden we onze ondersteuning uit met financiële en administratieve specialisten. Zo kunnen verenigingen hun administratietaken (deels of volledig) uitbesteden aan betrouwbare partners:
Geev uit Handen. Zij kunnen alle administratietaken voor jouw vereniging uitvoeren en bieden zowel volledige als gedeeltelijke ondersteuning.
WEL Advies biedt vergelijkbare diensten aan en neemt desgewenst ook de volledige of gedeeltelijke administratie van je vereniging uit handen.
Verzekeringen
Als lid van de AVVN heb je allerlei voordelen. Denk aan een online ledenadministratiemodule die standaard in het lidmaatschap zit, maar ook aan bestuursondersteuning en een collectief verzekeringspakket. Deze zitten ook standaard in het lidmaatschap. In dat verzekeringspakket zitten dan weer een ongevallenverzekering, een milieuverzekering en ook een aansprakelijkheidsverzekering. Minder bekend is dat je optioneel ook een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering kunt afsluiten. Roel: “Je loopt als bestuurslid in toenemende mate het risico om, ook in je privévermogen, aansprakelijk te worden gesteld. Dat risico willen we voor bestuurders afdekken. Omdat we deze verzekering als collectief kunnen afsluiten, hebben we bij Centraal Beheer betere voorwaarden bedongen. Denk niet alleen aan minder hoge kosten maar ook aan betere voorwaarden bij uitkering, mocht het zo ver komen.”
“We zijn continu op zoek om de dienstverlening naar onze leden te verbeteren en uit te breiden”, zegt Roel. “We willen volkstuinparken ook laten groeien en bestuurders helpen bij hun ontwikkeling. We gaan dan ook onderzoek doen naar de behoeftes onder onze leden. We bevelen dat onderzoek van harte aan en danken je alvast voor het invullen. Samen maken we de AVVN nog beter.”
2. Academie
Ook zo’n belangrijke pijler onder onze vereniging: de AVVN Academie. Daar wisselen we kennis uit en doen we ‘groene’ inspiratie op. Dat doen we fysiek, maar ook, als het onderwerp zich daarvoor leent, via webinars. Het grote voordeel van die webinars? Je kunt ze hier terugkijken!
22 april webinar: Predicaat goed bestuur, meld je hier aan.
25 maart webinar: De eetbare siertuin. Kijk hier het webinar terug.
24 maart webinar: Goed bestuur en toezicht. Kijk hier het webinar terug.
20 maart fysieke bijeenkomst: Tuinpark als integraal onderdeel van de buurt.
24 februari: Schouw is zinvol voor volkstuinvereniging. Kijk hier het webinar terug.
3. Zichtbaarheid
“De aflopen tijd hebben we als AVVN flink aan onze zichtbaarheid gewerkt”, constateert Roel. “Met onze nieuwsbrieven, maar ook met onze posts op Linkedin, Facebook en Instagram. Mocht je ons nog niet volgen of nog geen abonnee zijn van de nieuwsbrief, dan raad ik je die kanalen van harte aan.” Aanmelden voor de nieuwsbrief, kan via deze link.
Daarnaast is het kwartaalmagazine De Tuinliefhebber aangepast en verbeterd. De Tuinliefhebber valt elk kwartaal (seizoen) op de mat bij de leden en de supporters aangesloten bij AVVN. Elke editie bevat tips, informatie en inspiratie voor samen groen doen en genieten van het seizoen.
Verder verschenen we in diverse media. Van de Telegraaf tot aan Stadszaken.
Schouw
Telegraaf
Verenigingsrecht
AVVN: volkstuinen bieden ‘gratis groenonderhoud’ aan de stad
Organisatie volkstuinen schaalt op: tuinen belangrijk voor stedelijke biodiversiteit
Roel: “We blijven de landelijke media en vakmedia opzoeken om te werken aan de zichtbaarheid van de AVVN. Dat om te vertellen over het nut en de waarde van volkstuinen. Ook naar beleidsbepalers en bestuurders van gemeenten toe.”
4. Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren
Al sinds 1996 bieden wij het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren aan. Daarbij geven we advies en begeleiding om de ecologische waarde van gemeenschappelijk groen te vergroten. Roel: “We zijn bezig om dit keurmerk een update te geven. Daarvoor vinden er diverse pilots plaats om de vernieuwde versie van het keurmerk, de tussentijdse resultaten en de ervaringen te bespreken. Die kennis gebruiken we dan weer om het keurmerk verder door te ontwikkelen. Denk aan het integreren van nieuwe kennis over biodiversiteit of het gebruik van pesticiden. Kortom, we blazen hiermee het keurmerk nieuw leven in. Met als doel dat veel meer verenigingen het keurmerk gaan inzetten.” Hier vind je meer informatie over het keurmerk.
5. Behoud en groei van leden
Accountmanager Philip de Vreeze is aangesteld met als opdracht het behoud van bestaande verenigingen en de gerichte werving van nieuwe leden. “Daarvoor hebben we volkstuinverenigingen in Nederland in kaart gebracht en we zijn nu aan het kijken hoe we ons netwerk kunnen vergroten”, zegt Roel. “We zien dat veel volkstuinverenigingen in de Randstad lid zijn bij ons, maar daarbuiten is dat veel minder het geval. We richten ons dan ook nadrukkelijk gebieden buiten de Randstad. Daar leggen we contact mee. Zonder natuurlijk de leden in de Randstad te verwaarlozen. Integendeel zelfs. Ook zij kunnen een bezoek van onze accountmanager verwachten. We horen namelijk graag van hen wat zij van hun lidmaatschap vinden.” Weet je wellicht een vereniging die lid wil worden? Of een vereniging die geïnteresseerd is in meer informatie? Of wil je zelf graag het gesprek aan? Laat het dan gerust weten aan Roel via directie@avvn.nl.
Heb je een vraag naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Of wil je over een onderwerp doorpraten? Ook dan kun je bij Roel van Dijk van de AVVN terecht. Hij is bereikbaar via directie@avvn.nl.
Tekst: Ronald Bruins