Voedselbosrand, boslandbouw, eetbare bomen en plan
5 mei 2022

Een strook eetbaar groen als alternatief voor een voedselbos

Door Bram Wolthoorn Voedselbosrand, boslandbouw, eetbare bomen en plan

Boekrecensie: Voedselbosrand

Voedselbosrand is het vervolg op het succesvolle boek Voedselbos waarin Madelon Oostwoud de theorie van permacultuur beschrijft. In dit boek behandelt Madelon de praktijk van permacultuur: een voedselbos ingepast is in een bestaand landschap. Want langs tuinafscheidingen en hagen, langs de rafelranden van akkers en weilanden kan bestaande begroeiing gecombineerd worden met eetbare gewassen.

Een volwaardig voedselbos heeft veel ruimte nodig, wat niet altijd beschikbaar is. Dan is een strook met voedselplanten op plekken waar een compleet bos niet mogelijk is een haalbaar alternatief. Madelon maakt onderscheid tussen de diverse soorten grond en beschrijft per hoofdstuk verschillende voedselbostoepassingen als vertrekpunt. Na de uitgebreide behandeling per hoofdstuk van grond, bodemleven, plantengemeenschappen en stikstof, volgen praktijkvoorbeelden van bestaande projecten. Deze worden door de eigenaren toegelicht. Dat de praktijk van de permacultuur soms weerbarstig is, blijkt wel uit de vele, soms lastige problemen: CO2, biodiversiteit, bodemherstel, bodemverzakking, ecosystemen en slakken. Terecht dat ook de aan de praktijk getoetste oplossingen ruim aan bod komen.

Bij het boek hoort een losse plantenlijst. In de Plantengids voor voedselbosranden worden meer dan 270 vaste planten beschreven. Handig zijn de praktische tips, de lijst met indicatorplanten en de nomenclatuur. Een begrippenlijst en een leidraad eetbare beplanting maken het boek compleet. Louise Vet, bioloog en hoogleraar ecologie, schreef het voorwoord.

Nieuwsgierig?

Voedselbosrand_omslag-klein.jpgVoedselbosrand, boslandbouw, eetbare bomen en planten in rijen en randen
geschreven door Madelon Oostwoud
ISBN 9789050118354

Wil je zelf aan de slag met permacultuur?
Lees onze uitgebreide serie over permacultuur via het AVVN-ledennet.

Delen

Altijd op de hoogte?

Elke maand versturen we een nieuwsbrief met groentips en nieuws over samen natuurlijk tuinieren. Wil je als een van de eerste op de hoogte zijn van nieuwe artikelen, leuke weetjes en allerlei activiteiten?

Word supporter van AVVN en ontvang elk seizoen De Tuinliefhebber

Het tijdschrift over samen natuurlijk tuinieren!