Het is natuurlijk nooit de bedoeling, maar toch komt het nog wel regelmatig voor: een conflict tussen het bestuur van een tuinvereniging en een of meerdere leden, waarbij het niet lukt om zelf een oplossing te vinden. Op zulke momenten wordt de hulp van Wil Boonstra ingeroepen.
Politiewerk
Met zijn achtergrond bij de politie en justitie heeft Wil in zijn werkzame leven veel te maken gehad met conflictsituaties. “Ik heb onder andere gewerkt als docent van de methodiek praktisch politieoptreden. Een van de basale dingen die je daarin leert is het de-escaleren bij conflicten. Ik kan wel zeggen dat ik daar veel aan heb bij het bemiddelen bij conflicten.”
Wat willen ze nu eigenlijk?
“Ik begin altijd met te stellen dat bestuursleden dit werk ook niet voor hun lol doen, maar gewoon tuinders zijn die iets voor de vereniging willen doen. De beste aanpak is om mensen weer met elkaar om de tafel te krijgen en te zorgen dat ze met elkaar praten. Ik ga dan op zoek naar de motieven en drijfveren van mensen: wat willen ze nu eigenlijk? Waarom zijn ze zo fanatiek geworden dat ze er zelfs een conflict voor over hebben? Als je daarachter komt, kun je vaak wel een oplossing vinden.”
Dit moet je kunnen
Wat moet je als conflictbemiddelaar in huis hebben? Daar hoeft Wil Boonstra niet lang over na te denken: “Je moet objectief zijn, goed luisteren en ervoor zorgen dat zo’n conflict minder persoonlijk wordt. Iemand is niet boos op jou als persoon, maar boos op de situatie of voelt zich niet gehoord/gezien. Als je het afpelt als een ui, kom je vanzelf tot de kern. Mensen voelen zich machteloos en zetten de hakken in het zand. In conflictsituaties zien tuinders het bestuur vaak als een soort machtsbolwerk, terwijl die mensen gewoon hun best doen voor de club. Niemand wordt lid van een tuinvereniging om bestuurder te worden. Ze doen het erbij, ten dienste van het geheel. Want een vereniging, dat ben je samen. Daarom zijn er ook statuten en een huishoudelijk regelement opgesteld die moeten worden nageleefd. Als een conflict daarop betrekking heeft, is het niet zo heel ingewikkeld.”
Als het reglement niet voorziet in de situatie is een gesprek belangrijk. “Ik probeer als eerste altijd het contact te herstellen. Blijf met elkaar in gesprek, dat is al de helft van de oplossing. Dan probeer ik begrip voor elkaars situatie en wensen te creëren. Dat lukt in negen van de tien gevallen wel, mensen willen eigenlijk helemaal geen conflict. Als ze elkaar begrijpen, maak dan afspraken en leg die vast. En als dat lukt, zorg dan zo nodig ook dat die alsnog een plaatsje krijgen in het huishoudelijk regelement. Dan kun je in de toekomst vergelijkbare conflicten voorkomen.”
Drijfveer
Wil maakte kennis met het werk van de conflictbemiddelaars van AVVN toen er zich bij zijn eigen vereniging een conflict voordeed tussen bestuur en een van de leden. “Ik zag onmiddellijk de meerwaarde van een onafhankelijke bemiddelaar. Ik heb mezelf toen aangemeld bij AVVN als bemiddelaar en hoorde dat ze wel meer mensen zochten. Na een gesprek kon ik aan de slag.”
“Het leuke van dit werk is dat ik de ervaring en kennis die ik heb opgedaan in mijn werkzame leven hierbij kan gebruiken,” zegt Wil. “Dat stopt niet als je met pensioen gaat. Daarnaast vind ik het nuttig en plezierig werk. Als ik mensen weer met elkaar in gesprek kan krijgen, ben ik tevreden. Mensen zijn blij als een conflictsituatie is opgelost.”
Dit artikel verscheen in De Tuinliefhebber - herfst 2022